مشاوره رایگان انتخاب ربات ترید مناسب شما | پشتیبانی تلگرامی(کلیلک کنید!) | پشتیبانی تلفنی : 09222342902

همه چیز درباره استیبل کوین ها - USDT - BUSD - DAI

Monday، ۲۹ Esfand ۱۴۰۱

یک دسته منحصر به فرد از رمزارز ها وجود دارد که قرار است قیمت ثابتی را ارائه دهد و به عنوان یک پناهگاه امن برای "ثبات" در دنیای خشن رمزارزها عمل کند، و این دسته «استیبل کوین» نامیده می شوند. آنها چه هستند و چگونه کار می کنند؟ باما در این پست همراه باشید

درک استیبل کوین ها

به بیان ساده، استیبل کوین نوعی رمزارز است که برای حفظ ارزش ثابت در طول زمان طراحی شده است. ارزش یک استیبل کوین معمولاً با یک ارز فیات مشخص ، اغلب دلار آمریکا، ثابت نگه داشته می شود ، اما می‌تواند به عنوان مثال، فلزات گرانبهایی مانند نقره یا طلا (مثلاً تترگلد )، یا توسط یک رمزارز دیگر پشتیبانی شود. تفاوت اصلی بین استیبل کوین ها و رمزارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم این است که : از آنجایی که استیبل کوین ها همیشه دارایی هایی دارند که بر مبنای آنها ارزش خود را ثابت نگه داشته اند ،نوسانات قیمتی شدید سایر رمزارز ها را تجربه نمی کنند. با این حال، در موارد نادر، حتی استیبل کوین‌ها ممکن است با عواقب پیش‌بینی‌نشده‌ای مواجه شوند مثل سقوط TerraUSD که هنوز هم سازندگان و هم دارندگان آن را آزار می‌دهد.

ارزش اکثر استیبل کوین ها به ارزش یک ارز (فیات یا رمزارز ) یا یک کالای خاص وابسته شده است . اما در واقع چگونه این کار را می کنند؟ بیایید نگاهی به راه هایی بیندازیم که استیبل کوین ها می توانند ارزش خود را حفظ کنند.

همچنین ببینید :‌ خرید ربات معامله‌گر آلت کوین میکر،‌ این ربات مانند یک ماینر کار میکند اما نه برای ماین و استخراج کردن بیت‌کوین، بلکه برای ساخت آلت‌کوین، چون سود خود را بر حسب آلت‌کوین ها میگیرد و با الگوریتم قوی و پیشرفته خود تعداد بسیار زیادی ترید را برای شما بر پایه بیت‌کوین انجام میدهد،‌به این صورت که ارز مبدا میتواند هر ارزی باشد (ADA / ETH / BCH , ...) اما ارز پایه قطعا بیت‌کوین است و سود را به آلت کوین دریافت میکند،‌ برای همین این محصول را ربات معامله‌گر آلت کوین ساز نام‌گذاری کردیم.

همچنین ببینید :‌ خرید ربات معامله‌گر بیت کوین میکر،‌ این ربات مانند یک ماینر کار میکند و با الگوریتم قوی و پیشرفته خود تعداد بسیار زیادی ترید را برای شما بر پایه بیت‌کوین انجام میدهد،‌به این صورت که ارز مبدا میتواند هر ارزی باشد (ADA / ETH / BCH , ...) اما ارز پایه قطعا بیت‌کوین است و سود را به بیت‌کوین دریافت میکند،‌ برای همین این محصول را ربات معامله‌گر بیت‌کوین ساز نام‌گذاری کردیم.

استیبل کوین هایی با پشتوانه فیات

محبوب ترین روش ثابت نگه داشتن قیمت استیبل کوین به عنوان پشتوانه فیات شناخته می شود و این رویکرد معمولاً به نسبت کل تعداد استیبل کوین های در گردش به تعداد کل ارز فیات پشتیبانی شده اشاره دارد. مقدار وثیقه فیات همیشه باید برابر با تعداد استیبل کوین‌های در گردش باشد و توسط یک صادرکننده مرکزی ذخیره می‌شود.

اگر به ازای هر استیبل کوین در گردش، دارایی هایی به ارزش معادل با پشتوانه آن وجود داشته باشد ، استیبل کوین دارای پشتوانه 1:1 است . بنابراین، برای مثال اگر به استیبل کوین‌هایی که با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند نگاه کنیم، تا زمانی که بتوان آن ها را با دلار آمریکا مبادله کرد، ارزش خود را حفظ می‌کنند. پس یک استیبل کوین با پشتوانه فیات که به‌درستی کار می‌کند و به دلار وابسته است، باید همیشه ۱ دلار ارزش داشته باشد.

شناخته شده‌ ترین استیبل کوین‌هایی هستند که به دلار آمریکا متصل هستند مانند USDT، BUSD USDC، TUSD و غیره .

استیبل کوین هایی با پشتوانه کالا ( فلزات گرانبها )

استیبل کوین‌هایی که توسط کالاها پشتیبانی می‌شوند، بر خلاف آنهایی که پشتوانه فیات دارند، از انواع دیگری از دارایی‌ها ، معمولاً فلزات گرانبها ، استفاده می‌کنند . اما از نظر فنی می‌توانند توسط نفت، املاک یا هر کالای ارزشمند دیگری پشتیبانی شوند. با این حال، هر یک از این کالاها در معرض نوسانات قیمتی هستند که می تواند باعث از دست دادن ارزش آنها شود و که باعث می شود ریسک استفاده از این استیبل کوین ها را نسبت به آنهایی که دارای پشتوانه فیات هستند بیشتر باشد .

نحوه کار کردن با استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا به این صورت است که شخص ثالث مالکیت یک دارایی خاص را دارد و ارزش برابری از استیبل کوین را بین کسانی که مایل به خرید استیبل کوین هستند توزیع می کند. دارنده این استیبل کوین‌ها هر زمانی که بخواهد می تواند استیبل کوین‌های خود را در ازای قیمت جدید دارایی پایه بازگرداند.

نمونه هایی از استیبل کوین های مبتنی بر کالا عبارتند از : تتر گلد ( XAUT ) ، دیجیکس گلد توکن ( DGX ) و گلداریو ( GLD )

استیبل کوین هایی با پشتوانه رمزارز

استیبل کوین های با پشتوانه کریپتو، به جای متصل شدن به ارزهای فیات، توسط رمزارز ها پشتیبانی می‌شوند و بدون صادرکننده مرکزی عمل می‌کنند، و این امر آنها را غیرمتمرکز و زنجیره‌ای می‌کند.

به منظور محافظت از خود در برابر ماهیت غیرقابل پیش‌بینی بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز با پشتوانه رمزارز (مانند وام گرفتن توکن DAI در پلتتفرم MakerDAO ) وثیقه بیش از حد لازم دارند ، چرا که اکثر آنها به نسبت وثیقه‌ای 200 درصدی نیاز دارند. حالا اگر DAI را به عنوان مثال در نظر بگیریم، اگر بخواهید به ارزش 100 دلار DAI وام بگیرید، باید آن را با 200 دلار ETH ضمانت کنید. این رویه به ETH این امکان را می دهد که حتی زمانی که بازار کریپتو دچار نوسان می شود، پگ ( وابستگی قیمت ) خود را حفظ کند.

البته اگر کاربری بخواهد از DAI قرض یا وام بگیرد، باید رمزارز را در یک قرارداد هوشمند به نام پروتکل بدهی وثیقه (CDP) از طریق اکوسیستم MakerDAO قفل کند. هنگامی که کاربر رمزارز را در CDP قفل می کند، مقدار متناسبی از DAI را دریافت می کند. وقتی زمان برداشت وثیقه اصلی فرا می رسد، کاربر باید مبلغ اولیه DAI به اضافه بهره را در قرارداد هوشمند قرار دهد.

در حال حاضر، یافتن استیبل کوین های الگوریتمی قابل اعتماد در بازار رمزارز دشوار است. مسئله UST و Terra Lunaنشان داد که استیبل کوین‌هایی با پشتوانه الگوریتمی بی نقص نیستند و اگر اتفاقی برای بازارساز استیبل کوین بیفتد، depegging ( قطع وابستگی قیمت ) می‌تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد و آینده سکه و ارزش آن را بسیار سریع از بین ببرد.

مزایا و معایب استیبل کوین های وثیقه شده و بدون وثیقه

کسی که آشنایی چندانی با استیبل کوین ها ندارد ممکن است فکر کند که از آنجایی که این دسته "استیبل کوین" نامیده می شود، کاملا بدون ریسک هستند و می توانند در امنیت برای ترید یا ذخیره وجوه شما استفاده شود. با این حال، همانطور که قبلاً در بالا ذکر کردیم ، استیبل کوین بسته به ماهیتش ممکن است نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشته باشد. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم :

مزایای کوین های وثیقه شده

● ثبات قیمت : استیبل کوین ها، به ویژه آنهایی که توسط فیات وثیقه می شوند، احتمالاً مستقل از ترند های رمزارز رفتار می کنند . به همین خاطر معمولاً نوسانات شدید قیمت را تجربه نمی کنند.پ

● در دسترس بودن و سهولت استفاده : اکثر استیبل کوین ها (به عنوان مثال USDT، USDC، DAI) در هر صرافی اصلی و بزرگ رمزارز ، همچنین صرافی های غیرمتمرکز مانند PancakeSwap یا Uniswap در دسترس هستند. این می تواند برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی مفید باشد که تنها می‌خواهند وجوه خود را به رمزارز تبدیل کنند ؛ یا برای آن دسته از تریدر هایی که مایل به استفاده از استیبل کوین در جفت‌های ترید خود هستند .

● کمتر کردن ریسک استیکینگ : استیک کردن استیبل کوین‌ها می‌تواند ریسک از دست دادن ناپایدار در رویارویی با نوسانات به حداقل برساند. مطمئناً آنها شاید به اندازه برخی رمزارز های دیگر به شما سود ندهند، اما به دلیل عدم وجود نوسانات شدید قیمت، درآمد غیرفعال شما ممکن است نسبت به آنها بسیار پایدارتر باشد.

معایب استیبل کوین های وثیقه شده

● متمرکز شدن و برون زنجیره ای بودن : دارنده هر دو نوع استیبل کوین با پشتوانه فیات و کالا باید به ضمانت های شخص ثالث که ادعا دارد ابزار لازم برای حفظ سکه را دارند اعتماد کنند ، زیرا کاملاً متمرکز است. دارندگان چنین استیبل کوین‌هایی معمولاً نمی‌توانند بر نحوه حرکت پروژه کنترل یا نظارت داشته باشند، بنابراین باید کاملاً به شخص ثالث اعتماد کنند و امیدوار باشید که شخص ثالث بدانند دارند چه می‌کنند.

● خطر ذخایر ناکافی : ذخایری که از یک استیبل کوین پشتیبانی می کند، جزء حیاتی اکوسیستم استیبل کوین است. صادرکننده کوین بدون آنها نمی تواند ارزش یک استیبل کوین را با اطمینان کامل تضمین کند. در صورتی که یک استیبل کوین ذخایر کافی نداشته باشد، ممکن است با خطر قطع وابستگی قیمت ( depegging ) از ذخایر مواجه شود. برای مثال UDST ، یکی از شناخته شده‌ترین استیبل کوین‌ها ، به‌دلیل عدم شفافیت در مورد ذخایرش ، مرتباً مورد حمله برخی از سرمایه‌گذاران خود قرار می‌گیرد. توسعه دهندگان USDT به نوبه خود، دائماً سعی می کنند سرمایه گذاران خود را متقاعد کنند که ذخایر کافی برای پشتیبانی از استیبل کوین های خود را دارند.

● مسائل امنیتی : از آنجایی که داریم در مورد وثیقه فیزیکی صحبت می کنیم، همیشه باید در نظر داشته باشیم که ممکن است توسط اشخاص ثالث و حتی خود ارائه دهنده به سرقت بروند و هیچکس نمی تواند امنیتی در این مورد را تضمین کند.

مزایای استیبل کوین های بدون وثیقه

● بدون شخص ثالث یا واسطه : استیبل کوین های الگوریتمی، برخلاف استیبل کوین های فیات یا دارای پشتوانه کالا، مجبور نیستند به وثیقه متکی باشند. این به معنای استقلال بیشتر و خطرات کمتری است که استیبل کوین های وثیقه شده متحمل می شوند ؛ مثلا خطرات ناشی از ذخایر ناکافی .

● قیمت ثابت، درست مانند استیبل کوین های وثیقه شده دارند : هر دو نوع استیبل کوین تحت تأثیر احساسات کلی موجود در بازار قرار نمی گیرند، بنابراین قیمت آنها معمولاً بدون توجه به قیمت سایر رمز ارزها ثابت می ماند.

● شفافیت و حاکمیت : از آنجایی که استیبل کوین های الگوریتمی شخص ثالثی ندارند که مالک وثیقه باشد، به طور کلی فرصتی برای پیشنهاد و رای دادن به بهبود های مختلف برای حفظ پروژه در شرایط مناسب فراهم می کنند.

معایب استیبل کوین های بدون وثیقه

● خطر کاهش تقاضا : ماهیت سیستم الگوریتمی به این گونه است که برای موفقیت استیبل کوین باید تقاضای ثابتی وجود داشته باشد . البته هیچکس نمی تواند آن را تضمین کند و اگر تقاضا به طور کامل کاهش یابد، ارزش استیبل کوین نیز کاهش می یابد.

● طرح پانزی : زمانی که توکن‌های جدید فقط از طریق کاربران جدیدی که وثیقه سپرده‌اند ایجاد می‌شوند ، این احتمال وجود دارد که مشخص شود یک استیبل کوین الگوریتمی در واقع یک طرح پونزی بوده است . اصطلاح "طرح پانزی" نوعی کلاهبرداری مالی را توصیف می کند که با استفاده از پول سرمایه گذاران جدید به سرمایه گذاران قدیمی بازده پرداخت می کند و در نهایت با توقف سرمایه گذاری شرکت کنندگان جدید از بین می رود. همه اینها می تواند منجر به این واقعیت شود که در صورت توقف ورود کاربران جدید، ارزش این دارایی ها می تواند به سرعت منفجر شود.

● قطع وابستگی قیمت ( depegging ) : این ممکن است بدترین سناریو برای یک استیبل کوین الگوریتمی باشد ( نمونه آن اتفاقی است که برای Terra افتاد ) ، زیرا علاوه بر از دست دادن قیمت آن، بدگمانی سرمایه گذاران را نه تنها درباره استیبل کوین ها بلکه نسبت به سایر رمزارز ها افزایش می دهد. و زمانی که قیمت پایین می‌آید، به احتمال زیاد دیگر بالا نمی رود ، زیرا ایمان کاربرین به این کوین از بین رفته است و دارندگان آن سعی می‌کنند در اسرع وقت از شر آن خلاص شوند.

چگونه می توانید از استیبل کوین ها استفاده کنید ؟

روش‌های زیادی برای استفاده از استیبل کوین‌ها در زمان فعالیت شما در حوزه رمزارز وجود دارد ، و برخی از این راه‌ها ممکن است چندان واضح نباشند. بیایید نگاهی دقیق تر به کاربرد استیبل کوین بیندازیم :

جایگزینی برای پول فیات در صرافی ها

استفاده از استیبل کوین ها ممکن است راهی مناسب برای سرمایه گذاران و تریدرها برای خرید رمزارزهای دیگر در صرافی ها باشد. نمی توان همیشه و در هر موقعیتی از پول فیات با کارت اعتباری استفاده کرد، در چنین شرایطی استیبل کوین ها می توانند مفید باشند. علاوه بر این، خرید رمزارز با استیبل کوین می توانند به شما کمک کند تا از کارمزد اجتناب کنید، برخلاف تبدیل پول فیات به رمزارز و بالعکس ، که صرافی‌ها معمولاً درصد خود را از آن به دست می آورند ، تبدیل رمزارز به استیبل کوین و بالعکس بدون کمیسیون است .

همچنین ببینید :‌ خرید ربات معامله‌گر تمام اتوماتیک رئیس

همچنین ببینید :‌ خرید ربات معامله‌گر تمام اتوماتیک موناکو

همچنین ببینید : ‌خرید ربات معامله‌گر آلت کوین میکر

همچنین ببینید :‌ خرید ربات معامله‌گر بیت کوین میکر

استیکینگ و وام دادن

فرآیند استیکینگ شامل «قفل کردن» دارایی‌های رمزارزی شما می شود تا بتوان از آنها برای تایید تراکنش‌ها و پشتیبانی از شبکه بلاک چین استفاده کرد و در ازای آن می توان پاداش یا «بهره» دریافت کرد. استیکینگ به مالکین رمزارز این فرصت را می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را به کار بگیرند و بدون نیاز به فروش آن‌ها درآمد غیرفعالی کسب کنند.استیک کردن استیبل‌کوین‌ها ممکن است سود کمتری نسبت به استیک کردن رمزارزهای «سنتی» داشته باشد . با این حال رمزارز های سنتی کمتر قابل اعتماد هستند و ممکن است در نهایت بیشتر از چیزی که به دست آورده اید ضرر کنید.

وام دهی به فرآیند سپرده گذاری مقدار مدنظرتان از استیبل کوین ها اشاره دارد ، سپس شرکت یا صرافی یا هر نهاد دیگری که انتخاب می کنید از آن مقدار برای اعطای وام های با وثیقه به بقیه استفاده می کند. در پایان مدت توافق شده، سپرده خود را پس می گیرید و علاوه بر این، سود تعلق گرفته در طول زمان را دریافت می کنید.

استفاده از استیبل کوین ها در ترید جفت ارز ها

استیبل کوین هایی با پشتوانه فیات اگر در جفت ارز به عنوان ارز دوم ( همان quote currency ) استفاده شوند ، می توانند ثبات دلار آمریکا همراه با چابکی ترید رمزارز ها به هم دیگر را فراهم کنند .

آنها می توانند توسعه یک استراتژی ترید را آسان تر کنند و همچنین به روند پس انداز شما کمک کنند. ترید براساس طرح و ابزارهای تحلیل تکنیکال شما با استیبل کوین ها راحت تر از سایر رمزارز های ناپایدار است .

یکی از بهترین ابزارهایی که می توانید هنگام ترید با استیبل کوین ها استفاده کنید، ربات های خودکار رمزارز هستند.

ذخیره سرمایه

استیبل کوین ها توسط عده زیادی به عنوان امن ترین گزینه برای سرمایه گذاری در صنعت رمزارز در نظر گرفته می شوند. همه ما شاهد بوده ایم که چگونه رمزارزهای بزرگ می‌توانند بخش‌ قابل‌توجهی از ارزش خود را در عرض چند روز از دست بدهند و سرمایه‌گذاران را با ضررهای مالی ویرانگر مواجه کنند.سرمایه‌گذاری استیبل کوین از طرفی اگر می‌خواهید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید اما علاقه‌ای به کسب سودهای کلان و سریع ندارید یا صرفا می‌خواهید سبد سهام خود را متنوع کنید می‌تواند انتخاب خوبی باشد .