مشاوره رایگان انتخاب ربات ترید مناسب شما | پشتیبانی تلگرامی(کلیلک کنید!) | پشتیبانی تلفنی : 09222342902

بایاس های ذهنی که تصمیمات سرمایه‌گذاری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند

Tuesday، ۱ Farvardin ۱۴۰۲

اغلب افرادی که در بورس سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند، به اهداف خود نمی‌رسند. ۱٪ برترین سرمایه‌گذاران می‌توانند بازدهی بازار را دو یا حتی سه برابر کنند.

دلیل: نحوه تفکر سرمایه‌گذاران این مقاله چگونگی جلوگیری از این تحریفات را به شما یاد می‌دهد: * آگاهی - شناختن اینکه چه تحریفاتی تصمیم‌گیری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نصف مبارزه است.

  • روتین: لیستی از تحریفاتی که بر تحلیل شما تأثیر می‌گذارد و تحریفاتی که باعث بالا بردن سرمایه‌گذاری شما می‌شوند، تهیه کرده‌ام.

فریب‌پذیری شناوری ذهنی (Cognitive frivolity)

همه تحریفاتی که در ادامه آمده‌اند به خاطر نحوه کار ذهن افراد به خوبی کار می‌کنند. فریب‌پذیری شناوری ذهنی یک حالت ذهنی است که مورد نیاز و با احساسات خوبی مرتبط است. همین دلیل است که افراد تصمیمات بد می‌گیرند.

تأثیر هالو (Halo effect)

اندیشیدن درباره استریوتایپ های سیاه و سفید به مراتب آسان‌تر است تا درباره نواحی خاکستری فکر کنیم. تأثیر هالو توضیح می‌دهد که چرا همه چیز درباره فرد یا چیزی که به آن متصل است را دوست یا نفرت داریم. سخت‌تر از آنچه فکر می‌کنیم، با برخی ایده‌ها موافق بودن و با بعضی دیگر ناموافق بودن است.

آنچه که می‌بینید، همه چیز است (What You See Is All There Is)

آنچه که می‌بینید همه چیز است. نمی‌توانید درباره چیزی که نمی‌شناسید فکر کنید. در یک راه عجیب، غرور خود به دست می‌آید زمانی که فقط به یک نقطه نظر گوش می‌دهید. باز هم، ما اطمینان را بر عدم قطعیت انتخاب می‌کنیم.

سرنخ‌گذاری (Anchoring)

تصمیمات ما اغلب بر اساس اولین اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم تصمیم‌گیری می‌شوند. اگر بدانید که سهم اپل ارزش 150 دلار دارد، هنگامی که به قیمت 120 دلار به فروش می‌رسد، به نظر یک معامله خوب می‌آید، حتی اگر ندانید که آیا این مقدار 150 دلار به اندازه واقعی ارزش دارد یا نه.

رگرسیون (اصلاح) - Regression Correction

ما عاشق پیدا کردن ارتباط بین چیزهایی هستیم که هیچ ربطی به هم ندارند. رگرسیون به معنای بازگشت به متوسط یکی از مهمترین عواملی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. به دلیل تعادل قیمت، هر چیزی به اندازه‌ای ارزشمند است.

انحراف درکی (Perceptual bias)

ما فکر می‌کنیم که رویدادها قابلیت پیش‌بینی آسان‌تری داشته‌اند، زیرا به دلیل داشتن پیش‌فرضیاتی که قبلاً داشتیم. در نگاه به گذشته، آسان است که ارتباطاتی بین چیزها ببنیم. با این حال، حقیقت پیچیده‌تر است. روش‌های خوبی برای حدس زدن چه اتفاقی خواهد افتاد وجود دارد.

توهم مسلط بودن (The Fallacy of Mastery)

هر خریدار و فروشنده از همان اطلاعاتی آگاهی دارند. آنها براساس اینچه فکر می‌کنند، سهام خریداری یا فروخته می‌شوند. مردم به دلیل اینکه توسط افراد باهوش انجام می‌شود، باور نمی‌کنند که انتخاب سهام در مدت کوتاه شانس خوبی است.

اصل اجتناب از اتلاف (Loss aversion)

اصل اجتناب از اتلاف باعث می‌شود که ما حتی در مقابل شرط‌بندی‌هایی که فرصت خوبی برای ما دارند، غفلت کنیم. از دست دادن دو برابر با یک پیروزی است.

پایبندی به تحلیل (Dedication bias)

پایبندی با صفات خوبی مانند پیوستگی و هوش مرتبط است. به این ترتیب، ما قول خود را نمی‌شکنیم. تصمیمات سرمایه‌گذاری باید در جمع عمومی بحث شوند. هر چه بیشتر صحبت کنید، توانایی قانع کردن خود را بیشتر می‌کنید.

تمایل به رویدادهای اخیر (Leaning toward recent events)

ما به اشیاءی که به تازگی رخ داده‌اند، بیش از حد وزن می‌دهیم. به دلیل این تاثیر، بازار بیشترین زمان را در یک جهت مشخص حرکت می‌کند. وقتی کارها خوب پیش می‌رود، فکر می‌کنیم که فقط بهتر می‌شود. وقتی کارها اشتباه می‌شود، فکر می‌کنیم که تنها بدتر می‌شود.

تأثیر مالکیت (Effect of ownership )

وقتی چیزی را مالک باشیم، ارزشش را بیشتر ارزیابی می‌کنیم. این یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم توضیح دهیم چرا این کار را انجام دادیم. قبل از خرید سهم، ما به دقت به آن نگاه می‌کنیم و سعی می‌کنیم هر گونه خطری را کشف کنیم. پس از خرید، به چیزهای خوب آن فکر می‌کنیم تا انتخاب خودمان را توجیه کنیم.

این به اصطلاح بایاس تأییدی است (This is called confirmation bias )

ما بر اساس آنچه در حال حاضر می‌دانیم، تصمیم می‌گیریم چه چیزی را باور کنیم. هر چیزی که با ایده‌های ما تطبیق نداشته باشد، یا نادیده گرفته می‌شود یا دروغ خوانده می‌شود.

مطالب وبلاگ

چند نوع ربات ترید دارید ؟
تست رایگان ربات ترید
فرق بین ربات تسلا و بانکی
کدام ربات ترید برای من مناسبه ؟
هوش مصنوعی ترید تلگرام
ربات دستیار ترید فارکس و کریپتو
خرید طلا بدون اجرت
ریسک فری ترید کن
آموزش ترید با بینگ ایکس
ربات ترید یا انسان
مدیریت سرمایه برای ترید با ربات
ربات هدیه بگیر از بینگ ایکس
ربات رایگان با اسپانسری صرافی بینگ ایکس
تحلیلگری را از صفر یاد بگیر
نظر 45 سبک تحلیل با هم روی چارت
بدون سرمایه اولیه درآمد دلاری داشته باش
زبان چارت و بلدی ؟
ربات تسلا نقطه ورود طلایی
سیگنال رایگان هوش مصنوعی
نظر 45 سبک تحلیل در مورد قیمت بیتکوین
78% سود با ربات ترید تلگرامی