سهشنبه، ۱ فروردین ۱۴۰۲
اغلب افرادی که در بورس سهام سرمایهگذاری میکنند، به اهداف خود نمیرسند. ۱٪ برترین سرمایهگذاران میتوانند بازدهی بازار را دو یا حتی سه برابر کنند.
دلیل: نحوه تفکر سرمایهگذاران این مقاله چگونگی جلوگیری از این تحریفات را به شما یاد میدهد: * آگاهی - شناختن اینکه چه تحریفاتی تصمیمگیری شما را تحت تأثیر قرار میدهند، نصف مبارزه است.
همه تحریفاتی که در ادامه آمدهاند به خاطر نحوه کار ذهن افراد به خوبی کار میکنند. فریبپذیری شناوری ذهنی یک حالت ذهنی است که مورد نیاز و با احساسات خوبی مرتبط است. همین دلیل است که افراد تصمیمات بد میگیرند.
اندیشیدن درباره استریوتایپ های سیاه و سفید به مراتب آسانتر است تا درباره نواحی خاکستری فکر کنیم. تأثیر هالو توضیح میدهد که چرا همه چیز درباره فرد یا چیزی که به آن متصل است را دوست یا نفرت داریم. سختتر از آنچه فکر میکنیم، با برخی ایدهها موافق بودن و با بعضی دیگر ناموافق بودن است.
آنچه که میبینید همه چیز است. نمیتوانید درباره چیزی که نمیشناسید فکر کنید. در یک راه عجیب، غرور خود به دست میآید زمانی که فقط به یک نقطه نظر گوش میدهید. باز هم، ما اطمینان را بر عدم قطعیت انتخاب میکنیم.
تصمیمات ما اغلب بر اساس اولین اطلاعاتی که دریافت میکنیم تصمیمگیری میشوند. اگر بدانید که سهم اپل ارزش 150 دلار دارد، هنگامی که به قیمت 120 دلار به فروش میرسد، به نظر یک معامله خوب میآید، حتی اگر ندانید که آیا این مقدار 150 دلار به اندازه واقعی ارزش دارد یا نه.
ما عاشق پیدا کردن ارتباط بین چیزهایی هستیم که هیچ ربطی به هم ندارند. رگرسیون به معنای بازگشت به متوسط یکی از مهمترین عواملی است که معمولاً نادیده گرفته میشود. به دلیل تعادل قیمت، هر چیزی به اندازهای ارزشمند است.
ما فکر میکنیم که رویدادها قابلیت پیشبینی آسانتری داشتهاند، زیرا به دلیل داشتن پیشفرضیاتی که قبلاً داشتیم. در نگاه به گذشته، آسان است که ارتباطاتی بین چیزها ببنیم. با این حال، حقیقت پیچیدهتر است. روشهای خوبی برای حدس زدن چه اتفاقی خواهد افتاد وجود دارد.
هر خریدار و فروشنده از همان اطلاعاتی آگاهی دارند. آنها براساس اینچه فکر میکنند، سهام خریداری یا فروخته میشوند. مردم به دلیل اینکه توسط افراد باهوش انجام میشود، باور نمیکنند که انتخاب سهام در مدت کوتاه شانس خوبی است.
اصل اجتناب از اتلاف باعث میشود که ما حتی در مقابل شرطبندیهایی که فرصت خوبی برای ما دارند، غفلت کنیم. از دست دادن دو برابر با یک پیروزی است.
پایبندی با صفات خوبی مانند پیوستگی و هوش مرتبط است. به این ترتیب، ما قول خود را نمیشکنیم. تصمیمات سرمایهگذاری باید در جمع عمومی بحث شوند. هر چه بیشتر صحبت کنید، توانایی قانع کردن خود را بیشتر میکنید.
ما به اشیاءی که به تازگی رخ دادهاند، بیش از حد وزن میدهیم. به دلیل این تاثیر، بازار بیشترین زمان را در یک جهت مشخص حرکت میکند. وقتی کارها خوب پیش میرود، فکر میکنیم که فقط بهتر میشود. وقتی کارها اشتباه میشود، فکر میکنیم که تنها بدتر میشود.
وقتی چیزی را مالک باشیم، ارزشش را بیشتر ارزیابی میکنیم. این یکی از راههایی است که میتوانیم توضیح دهیم چرا این کار را انجام دادیم. قبل از خرید سهم، ما به دقت به آن نگاه میکنیم و سعی میکنیم هر گونه خطری را کشف کنیم. پس از خرید، به چیزهای خوب آن فکر میکنیم تا انتخاب خودمان را توجیه کنیم.
ما بر اساس آنچه در حال حاضر میدانیم، تصمیم میگیریم چه چیزی را باور کنیم. هر چیزی که با ایدههای ما تطبیق نداشته باشد، یا نادیده گرفته میشود یا دروغ خوانده میشود.